torstai 11. marraskuuta 2010

DOT ry:n tavoitteena on tehdä Tampereesta hyvänmielen designkaupunki

Nyt kun jouluiseen Designtoriin on aikaa enää hiukan yli kolme viikkoa, on hyvä aika vilkaista niin sanotusti hieman kulisseihin. Pakkahuoneen 5.12. täyttävä joulutori ei suinkaan synny ihan itsestään, vaan sen suunnittelusta ja toteutuksesta vastaa tamperelaisten eri alojen suunnittelijoiden perustama yhdistys DesignOnTampere ry.

Alun perin DOT-tapahtumat ovat syntyneet osuuskunta Super Mukavan aloitteesta syksyllä 2008. Suunnittelijanelikon tavoitteena oli nostaa ranskalaistyylisen Ojakadun arvoa ja tukea Tampereen keskustakulttuuria. Onnistumisesta kertoo parhaiten se, että tapahtumat ovat saavuttaneet kävijöiden ja mukana olevien yritysten keskuudessa niin suuren suosion, että niistä on tullut pysyvä osa kaupungin tapahtumatarjontaa.

– Yhdistys kiinnittää huomiota designiin ja se lisää mielenkiintoa ja sitä kautta kysyntää. Lisäksi design-yritykset pääsevät verkostoitumaan rennoissa tapahtumissa, mikä luo mukavaa yhteisöllisyyttä, kertoo DOT ry:n puheenjohtaja Anna Mattelmäki.

Tällä hetkellä DOT ry:ssä on mukana neljä yritystä: Super Mukava, Design Boulevard, Muotoilutoimisto LUD sekä Vintage Garden. Vaikka jäsenten joukko on vielä pieni, intoa kehittää Tampereen muotoilu- ja kaupunkikulttuuria löytyy sitäkin enemmän.

– Täältä puuttuu sellainen taho, kuten muotoilualan korkeakoulu, joka luontevasti nostaisi esiin nuorekasta teollista muotoilua, huomauttaa Mattelmäki.

DOT ry:n puheenjohtaja Anna Mattelmäki toivoo,
että yhdistys onnistuisi kehittämään Tampereen
muotoilu- ja kaupunkikulttuuria.

Vaikka Tampereella on pitkät käsityöperinteet, ei niitä Mattelmäen mukaan kuitenkaan ole osattu tuoda oikealla tavalla esiin.

– Olisi hienoa, jos teollisuutta ja käsityötä voisi linkittää uudella tavalla tuottavaksi muotoiluksi. DOT haluaa luoda puitteita uudelle kestävälle muotoilulle ja tehdä siitä helpommin saavutettavaa.

Yhdistyksen toinen tärkeä tehtävä on puheenjohtajan mielestä myös määritellä design-käsitettä uudelleen.

– Sanasta design on tullut arkinen käsite, jota käytetään huolettomasti vain markkinointi mielessä. DOTin mukaan design on kestävää, eettisesti valmistettua harkittua muotoilua, joka on tehty tarpeeseen. Parhaimmillaan se on yhtä aikaa ajankohtaista, ajatonta ja omaperäistä. Designtuotteissa on pyrittävä siihen, että niistä ajan myötä tulee vintagea.

Mutta mistä sitten tunnistaa hyvän muotoilun?

– Hyvän muotoilun käsitettä on vaikea pukea sanoiksi. Mutta hyvässä muotoilussa materiaalin laatu, rakenneratkaisut sekä muodot miellyttävät silmää ja kestävät fyysisen kulutuksen vuosia. Tuotteesta näkee, että se on laadukas, tiivistää Anna Mattelmäki.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti